Micro groenten: gezonder dan normale groente?

microgroenten

Bezoek eens een nabijgelegen restaurant of een wandel door de groente sectie van een groente speciaalzaak om een nieuwe trend te ontdekken: microgroente, de zaailingen van groente en kruiden. Er zijn verschillende micro groente soorten te vinden, waaronder rucola, boerenkool, waterkers, erwten. In de restaurants wordt er gebruik gemaakt van nog veel meer andere soorten van net gekiemde groente. Zijn deze groenten gezonder dan de gewone, volwassen groenten en baby groenten?

Een onderzoek testte de voedingswaarde van 25 verkrijgbare microgroenten – en ontdekte dat de microgroenten over het algemeen hogere niveaus van vitaminen en mineralen dan hun oudere collega’s bevatten. De auteurs kwamen tot de conclusie dat de micro variant van rode kool tot maximaal zes keer het weerstand-verhogende vitamine C-gehalte van rijpe rode kool bevat De rode kool microgroenten hebben daarnaast ongeveer 260 keer meer beta-caroteen (dat een positieve effect heeft op de ogen) dan volwassen rode kool. Bovendien hadden veel van de microgroenten in het onderzoek hogere niveaus van luteïne en zexanthin, die ook een positieve invloed hebben op het gezichtsvermogen.

Wat betreft de vergelijking van micro-groenten met baby groenten, de auteurs kwamen te weten dat 85 gram micro rucola 46 milligram vitamine C bevat, wat gelijk is aan 61 procent van de dagelijkse behoefte. Dezelfde hoeveelheid van baby rucola heeft 20 procent van de dagelijkse aanbevolen dosis en volwassen rucola biedt net iets meer dan 7 procent. Ander onderzoek toont aan dat babyspinazie hogere niveaus van vitamine C, vitamine K (belangrijk voor de bloedstolling), luteïne, zeaxanthine en bèta-caroteen heeft, veel hoger dan volwassen spinazie. In het algemeen bevatten micro-groenten de meest voeding, gevolgd door baby groenten, dan rijpe groenten.

Het nadeel? Micro-groenten zijn duur en niet overal verkrijgbaar. Als uw budget het toelaat zijn ze natuurlijk een goede optie voor de extra voedingsstoffen, maar de dagelijks aanbevolen dosis van vitaminen en mineralen kan ook prima met gewone groenten worden bereikt.